renungan mataku...

2011



Tuesday, May 24, 2011

anjakan paradigma

sampai bila kita nak berada di takuk lama...


sampai bila kita nak kekal sebagai seorang yang biasa2


sampai bila kita nak kekal buat kerja yang sama setiap hari???


sampai bila kita nak kekal berada pada jawatan yang sama???


sampai bila kita nak hidup sekadar cukup makan??


sampai bila kita nak lihat keluarga kita berada pada tahap yang sama???


sampai bila kita nak kekal macam hari ini???


setiap hari aku berfikir nak ini....


nak itu....


nak yang itu.....


tak pernah pun aku luahkan pada sesiapa..apa yang aku nak....

aku tak pernah meminta apa-apa...

kalau ada sape2 yang offer..apa yang kamu nak ???...


hanya 1 sahaja yang aku minta...bagilah aku 1 pekerjaan yang halal membolehkan aku kumpul duit untuk hantar mak ayah aku pergi sini.....

mungkin sebab niat itu

tidak kira waktu aku dalam kesusahan atau kesenangan...aku sentiasa berada dalam keadaan seperti biasa...



tapi...

hasutan syaitan kadang-kadang memesongkan hati aku ini...

aku lalai ya Allah...

kerana itu,

segalanya masih belum berubah....


sebabnya????


puncanya?????


diri kita sendiri.....



akan ku terus menghayun kaki ini...selagi mampu berjalan...meredah segala onak dan duri...




merembes air mata darah sekalipun kerana sakit hati mendengar caci dan maki sekalipun...

aku tak heran diperlakukan begitu...

aku pernah dihina kerana aku bekerja di McD....

aku pernah di marah...di perli..dan sebagainya...

aku masih lagi mampu bersabar...dalam hati ku sentiasa pasang niat...

aku nak berdikari...dah hampir 2 tahun aku tak pernah meminta wang daripada sesiapa..terutamanya orang tuaku...

waktu akhir tahun lepas, aku melanjutkan pengajiaan pun, aku guna duit sendiri untuk membayar yuran...


aku berasa amat terharu setiap kali mak ayah hulurkan duit...

aku berasa lagi terharu bila kakak2ku yang hulurkan duit....

aku menolak pemberian mereka dengan baik...

sebab aku memang mampu hidup dengan ekonomi yang aku jana sendiri...


egokah aku???

aku tetap akan terus melangkah..mencari sinar yang baru...supaya aku lebih maju....


aku nak beli buku kat adik2 aku...

aku nak beli baju baru kat adik2...anak2 buah sekali...

aku nak beli baju raya kat mak ayah sekali....

aku nak beli kat anak-anak buah sekali...tahun ni ada anak buah baru lagi..so, dah ada 4 orang...


banyaknya yang aku belum tunaikan....

yang penting...aku nak bawa mak ayah aku pergi ke sana.....insyaAllah

5 comments:

  1. mok cik pun penah niat lagu tu! pah abih ngaji nok khijo pahtu nok anta mek & abah gi mekoh. Niat dah elok tu, Insyallah akan tercapai & sentiasa ingat rezeki di tangan Allah, berusaha & berdoa, akan adalah tu.

    ReplyDelete
  2. inshaAllah..moga redha Allah sentiasa bersamamu~ :)

    ReplyDelete
  3. Usaha lagi bro. usaha tu penting, plus skali dgn tawakkaltu 'alallah, isyallah. cayok!

    Nabi penah bersabda bahawa 2/3 dari rezki tu datangnya dari perniagaan, try la belek jap blog saya
    http://izatilsuhaimi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. http://g-ismail.blogspot.com/2011/06/kejohanan-futsal-1-belia-1-malaysia.html

    sila2 la jlan2 kt blog ambe.. baru blajo wat blog.. kalo ade komen sila la tinggal kt situ..
    trimas..

    ReplyDelete
  5. terharunye bace...semoga impian wak terlaksana...amin...bende yg baik insyaallah termakbul..

    ReplyDelete

nothing can fly without airfoil...

but i try my best to do it




luahan.....dengarla muzik berbicara










Music





NASA's Shuttle/Rocket Missions Countdown