renungan mataku...

2011



Wednesday, August 17, 2011

nuzul Quran



alhamdulillah....

sehingga saat ketika ini masih lagi di beri peluang oleh Allah swt untuk terus bernafas di dunia persinggahan ini...

MASHAALLAH.....
Pesan Nabi saw: Aku tinggalkan dua perkara yang jika kamu berpegang kepada kedua-duannya, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya, iaitu Kitab Allah (al-Quran) dan Sunnahku (al-Hadis)


hari ni di ceritakan bahawa Al-Quran..kitab yang paling agung di alam semesta ini di turunkan....

namun...masih tersangat-sangat ramai manusia yang beragama Islam....tidak membaca Al-Quran....

masih ramai yang tidak berusaha untuk mempelajarinya....

masih ramai di antara kita yang tidak mengendahlan Al-Quran...

kalau yang selalu membacanya...berapa ramai yang mengamalkan isi kandungan dalam Al-Quran...

padahal...di ceritakan pada zaman Rasulullah...Bilal bin Rabah tidak boleh menyebut huruf syin dengan betul...sebab tu tiap kali azan...ada di antara sahabat yang memberi komen pada Rasulullah untuk menggantikan tempat Bilal kerana sebutan makhrajnye yang tidak betul...namun...keikhlasan Bilal mengatasi segala suara2 yang lebih antap dan merdu...

pernah satu hari..Rasulullah memberi cuti kepada Bila supaya tidak perlu azan subuh besok kerana ada sahabat yang menggantikan tempatnya...sahabat itu bersuara merdu dan lunak..namun begitu..pada keesokannya..malaikat turun bertanya pada Rasulullah saw...mengapa tiada orang azan subuh tadi...aku tidak mendengar azan di atas sana...

Ya Allah....

Allah tak lihat paras rupa kita...suara kita....tapi...Allah lihat hati dan perasaan cinta kita padaNya....

pernah tak saudara-saudari lihat..orang buta yang pandai baca al-Quran???
tempat paling sennag nak jumpa...dekat pasar2 malam...

kita yang cukup sifat ni pun masih malas lagi!!!!

padahal hari ini...bukan macam dulu...nak dapat guru...senang sahaja....tak perlu jalan kaki jauh2...kereta ada....siap ada yang guru datng ke rumah lagi...


al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi...


yang paling sedih...bila ramai yang hantar anak2 pergi tuisyen mahal2...tapi...sayang duit nak hantar anak2 mengaji Quran....

ramai mak ayah yang bimbang anak2 tak pandai baca buku..tak pandai sains...tak pandai math....tapi....mak ayah ni..tak bimbang pun anak2nya tak pandai ngaji...


Membaca al-Quran mendapat ganjaran pahala dan syafaat daripada Allah. Rasulullah saw bersabda dengan maksud: ‘Bacalah al-Quran, sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya.”



apabila terputus nyawa anak adam...maka terputus lah segala amalannya...melainkan sedekah jariahnya...ilmu yang bermanfaat serta doa daripada anak yang soleh....

No comments:

Post a Comment

nothing can fly without airfoil...

but i try my best to do it




luahan.....dengarla muzik berbicara










Music





NASA's Shuttle/Rocket Missions Countdown