renungan mataku...

2011



Tuesday, April 5, 2011

kecewa




apa yang berlaku pada hari ini adalah pengalaman untuk kita terus hidup dengan lebih baik.

Jika seorang datang membuat kita kecewa, maka dia adalah 'guru' yang hendak mengajar kita erti sabar.


Jika kita rasa kita sedang dikecewakan, itu menunjukkan kita sedang belajar untuk membina sikap tidak terlalu mengharap.


kita sentiasa dibutakan oleh mata kita sendiri, apa yang kita sayang dan suka sangat-sangat sebenarnya..bukanlah yang terbaik untuk kita..tetapi apa yang kita benci sangat-sangat adalah yang terbaik untuk kita, kalau bukan hari ini, tapi untuk selamanya.

Begitulah seterusnya dalam apa jua situasi dan masa, hakikatnya kita sedang belajar dan dididik.Memang pada lahirnya, manusia, peristiwa dan kejadian yang sedang bertindak ke atas kita



tetapi sedarilah hakikatnya semua itu adalah datang dari Allah. Semuanya berlaku dengan izin Tuhan, yang dengan itu DIA hendak mendidik kita. Maka terimalah didikan itu dengan baik.


Apakah sebenarnya yang menjadi 'tujuan' di sebalik pelajaran-perlajaran yang datang dalam hidup kita?


Tujuan utamanya ialah untuk mengubah kita. Perubahan tidak dapat dielakkan justeru hidup adalah satu proses perubahan yang berterusan. Yang tidak berubah dalam hidup adalah perubahan itu sendiri.


Perubahan sentiasa berlaku dan ia diluar kawalan kita. Kita tidak dapat mengawal hati 'kekasih hati' agar dia sentiasa setia.


Apa yang boleh kita ubah ialah diri kita sendiri. Jadi, berubahlah mengikut haluan dan kawalan kita sendiri. Jangan izinkan orang lain hatta kekasih kita mengawal hidup kita. Sehubungan itu, bijak pandai pernah berkata, "we cannot direct the wind but we can adjust our sail." Ertinya, walaupun kita tidak boleh menentukan takdir yang menimpa tetapi kita diberi kuasa oleh-Nya untuk mentadbir diri kita.


video

No comments:

Post a Comment

nothing can fly without airfoil...

but i try my best to do it




luahan.....dengarla muzik berbicara










Music





NASA's Shuttle/Rocket Missions Countdown