renungan mataku...

2011



Saturday, April 30, 2011

jambu + batu

pernah dengar perkataan Psidium guajava??

mesti tak pernahkan...

jambu batu???

mesti semua kenalkan...

tadi selepas solat maghrib, pergi joging..pas joging on the way balik..singgah mydin jap..

cuba teka saya beli apa??


masa tengah joging tadi..fikiran melayang ke kampung..Sebagai budak kampung, jambu batu merupakan antara buah yang diminati. Masa kecil-kecil dulu ada pokok jambu batu di depan rumah. Selamba je panjat dan makan begitu saja tapi kini masa berubah...

duk shah alam ni, nak apa, semua kena beli..
saya beli jambu batu 2 biji...besarrr...harganya rm 2.42...

murah ke mahal??


nak tau tak..jambu batu ni banyak betul khasiatnya...jambu batu ni..kulitnya yang hijau tu lagi berkhasiat daripada isinya yang putih...

2-2 biji dah habis makan...lenguh otot geraham mengunyah...


Khasiat Jambu Batu

Mengandungi kalsium,vitamin A,B,C, zat besi, protein dan serat.
- Baik untuk mengubati sakit perut, cirit birit
- Mengubati kencing yang kerap, luka-luka dan sakit kulit

Sumber :- Herba Tihara

Tapi hati-hati dengan bijinya.. Jangan main telan-telan je nanti berpotensi untuk tersangkut di apendik…


hari tu, masa pergi taiping, berhenti rehat kat sg perak..jambu kat kedai situ sedap..tak ada biji pun..makan plop ngan kuah rojak mak bee...memang tasty..marvellous...sedap...

cubalah try...

No comments:

Post a Comment

nothing can fly without airfoil...

but i try my best to do it




luahan.....dengarla muzik berbicara










Music





NASA's Shuttle/Rocket Missions Countdown