renungan mataku...

2011



Tuesday, February 15, 2011

ku mahu cairkan hati si dia


sempena dengan hari kelahiran Nabi Muhammad S.A.W...hari ni kan 12 Rabiulawal..terasa jauh diri ini dengan mu ya Rasulullah kerana tidak setiap saat aku mengingati mu dengan berselawat padamu.....

jom same2 selawat....

Sabda Rasullah SAW: Barangsiapa yang berselawat ke atasku sekali, nescaya Allah akan turunkan rahmat ke atasnya 10 kali ganda – (Hadis Riwayat Muslim.)

malu rasanya meluahkan rasa cinta kepadamu..kerana dirimu insan mulia...sedangkan diriku insan biasa...namun ku pujuk jua hati..untuk terus menyintaimu kerana ku amat menyayangimu...


COKLAT2....COKLAT NI ROMANTIK X???


COKLAT....CINTAKU....


kalau kita berikan coklat pada orang yang tengah merajuk, boleh cair balik hatinya seperti coklat juga, YE KE ??


sekeping coklat ketika diri kesepiaan dapat mengembalikan rasa sunyi...

sekeping coklat mampu mengembalikan hati yang rundum di kala ke'tension'an..

sekeping coklat dikala kedinginan dapat mengembalikan aroma mahu terus-terusan menyelimuti diri dengan kain selimut di katil...

sekeping coklat menggoda hati si dia untuk terus bersama anda hingga ke akhir hayat...

IYE KAH SEMUA INI????


cintaku padamu seperti coklat...

kalau kita cintakan pada seseorang secara berlebihan...sama seperti ma
kan coklat secara berlebihan...ADUH!!!!

sakitnya gigi...tak terkira sebab makan coklat banyak..begitu juga bile cinta berlebihan namun akhirnya kekecewaan...

TAHUKAH ANDA???
sakit gigi antara rasa sakit yang paling sakit didunia ini selepas mati dan sakit ketika melahirkan anak...

coklat yang manis untuk si dia yang manis..coklat juga rase pahit didalam...tapi manis diluar...ade jugak yang sebaliknya...begitu jugalah cinta ini...ade manis dan pahitnye...

coklat biasanya berbalut dengan warna kertas aluminium berwarna emas atau silver...cantikkan...umpama emas disadur indah...atau perak...namun hakikatnya..didalamnya tetap hitam...begitu jualah cinta ini...di luar indah sekali...namun...didalamnya...bernanah luka yang sukar diubati..






Secara perbandingan, sekeping coklat susu mengandungi lebih kand
ungan protein berbanding dengan sebiji pisang, sebatang lobak merah, sebiji oren, sebiji epal atau sejumlah kismis dengan berat yang sama



Antara kelebihan coklat yang dikenalpasti:

a) Membantu meningkatkan memori dan hafalan

b) Membantu menguatkan hafalan

c) Membantu menajamkan mata dan minda

d) Membantu memulihkan keletihan saraf

e) Membantu menguatkan daya ingatan

f) Mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular

g) Mengurangkan risiko atherosclerosis serta mengurangkan kematian akibat penyakit koronari jantung

h) Meningkatkan kebolehan mengatasi tekanan

i) Melambatkan proses penuaan




ini pulak sumber dari web Health n Beauty

Coklat susu atau coklat hitam?

Coklat susu (putih) memang enak dimakan berbanding coklat pahit (hitam) malah kajian mendapati coklat susu kini lebih menjadi pilihan. Namun, coklat susu mempunyai kandungan lemak tepu tidak sehat yang tinggi, gula dan kalori – semuanya tidak baik untuk kesehatan – karena ia mengandung susu. (Jika dimakan berlebihan!)Malah, kandungan kokonya yang lebih rendah menyebabkan kandungan antioksidannya kurang berbanding coklat hitam. Sekeping coklat hitam mengandung dua kali ganda antioksidan dan kalori rendah dibanding coklat susu. Dua belas biji koko diperlukan untuk menyediakan satu ons (28.3 gram) coklat hitam berbanding hanya empat biji koko untuk menghasilkan satu ons (28.3 gram) coklat susu. Satu-satunya kelebihan coklat susu berbanding coklat hitam ialah ia mengandung kalsium. Jadi, coklat yang baik untuk kesehatan yaitu coklat hitam, tanpa kandungan susu.

Manfaat coklat bagi kesehatan :

  1. Anti depresi, karena coklat memiliki bahan dasar : Theobromine (600 mg) Yang dapat menstimulasi jaringan saraf dan jantung. Caffeine (70mg) dapat berfungsi sebagai anti depressant. Serotonine (3mg) Merupakan anti stress neurotransmite. Tyramine (2mg Dari Amino acid
  2. Memperbaiki fungsi kerja jantung, dengan kandungan flavonoid didalamnya. Coklat juga mengandung antioksidan, dikenal sebagai fenol, yang mungkin mampu mengurangkan tahap kepadatan lipoprotein (kolesterol LDL). Lemak dalam coklat tidak memberi kesan kepada kolesterol darah
  3. Meningkatkan fungsi seksual. Berdasarkan penelitian di Milan coklat dapat menaikkan fungsi seksual pada pemakan coklat dari pada yang bukan pemakan coklat.
  4. Coklat dapat mengobati batuk. Menurut para ahli zat kimia yang ditemukan dalam coklat lebih baik dalam menyembuhkan batuk dibanding obat batuk. Hal ini didasari pada sebuah senyawa yang disebut theobromine yang dapat mencegah batuk.
  5. Coklat melindungi dari kanker. Coklat mengandung tingkat polyphenols yang tinggi, senyawa yang ditemukan dalam makanan yang berasal dari tumbuhan yang bertindak sebagai antioksidan yang dapat membantu melindungi dari penyakit serius seperti kanker.
  6. Coklat melindungi dari stroke. Sebuah penelitian di Universitas California mengungkapkan coklat dapat membantu mencegah pembekuan darah, sesuatu yang dapat membantu pasien terkena stroke. Para peneliti mengatakan coklat memiliki pengaruh yang sama dengan aspirin yang dikenal sebagai antipembekuan darah.
  7. Coklat mencegah tekanan darah tinggi. Penelitian baru-baru ini menemukan senyawa yang terdapat dalam coklat dapat mebantu mencegah tekanan darah tinggi karena coklat kaya flavanol, sejenis antioksidan yang dapat melacak dan menghancurkan kimia berbahaya dalam tubuh yang menyebabkan penuan dan berpotensi pada penyakit serius.
  8. Coklat kuatkan tenaga batin. Walaupun belum ada makanan terbukti dapat meningkatkan tenaga batin, coklat berupaya mencetuskan reaksi positif kepada tindakan kimia otak dan diketahui dapat memperbaiki mood seseorang. Aroma, rasa dan kelazatan coklat memberi nikmat sukar digambarkan. Besar kemungkinan gabungan rasa, kandungan khasiat dan ramuan psikoaktif coklat yang menjadi penyebab.
  9. Coklat tidak merangsang pertumbuhan jerawat. penyelidik Fakulti Perubatan Pennsylvania dan US Naval Academy mengatakan mengonsumsi coklat asli tidak menyebabkan jerawat atau memberi apa-apa kesan kepada keadaan kulit. Malah, kebanyakan doktor percaya jerawat tidak mempunyai sebarang kaitan dengan corak pemakanan. Bagaimanapun, masalah jerawat boleh berlaku jika coklat itu mengandungi susu.

3 comments:

  1. sepahit dn semanis mne pun cinta, ia adalah pelengkap kpd fitrah mnusia...asalkn cinta itu ikhlas dn bkn krn nafsu semata-mata...

    sedapnyer coklat...nk coklat jugak;)

    ReplyDelete
  2. pahit dan manisnya cinta adalah pelengkap kpd fitrah manusia..asalkn ia ikhlas bkn atas dasar nafsu semata-mata..

    sedapnyer coklat...nk jugak;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak coklat ya...bawa duit sekurang-kurangnya RM3, pergi kedai, beli lah coklat ;-)

      Delete

nothing can fly without airfoil...

but i try my best to do it




luahan.....dengarla muzik berbicara










Music





NASA's Shuttle/Rocket Missions Countdown