renungan mataku...

2011



Sunday, April 26, 2009

bila diri disayangi...


wah..besnye...bila ada insan yang sayang sangat kepada kita..memang buat kita semangat lebih untuk melakukan bermacam-macam kerja....insan ini diibaratkan satu power yang sangat luar biasa hingga bila kita bangun tidur dan mulakan hidup kita dengan amat bersemangat sekali..apetah lagi..jika pagi-pagi agi mereka yang kejutkan kita....memang sukar untuk diungkapkan...dikala kita kesusahan..mereka bersama-sama kita..


rasa mahu saja tiap-tiap detik bersama orang-orang yang menyayangi kita, yang banyak memberi dorongan , sokongan, membuat kita tersenyum..bak kata lain..orang-orang yang menjadi inspirasi hati la..ketawa dan menangis bersama kita.
Terasa ada satu kekuatan bila bersama mereka..terlalu banyak pengorbanan yang mereka lakukan untuk sentiasa memastikan kita mendapat yang terbaik..dan ianya mengembirakan kita..


mereka sanggup mendengar rintihan dan luahan hati kita. mereka sanggup menghabiskan masa mereka walaupun mereka sibuk. mereka melupakan segala kerja mereka untuk memberi tumpuan sepenuhnya pada kita. mendengar kita menceritakan kisah lara kita hingga kerja-kerja mereka tertunggak. mereka menjadi pendengar yang amat setia sekali...dan kita pula memuntahkan segala kekusutan, kekecewaan dan segala yang terperap di minda...mereka masih lagi mendengar, dan terus mendengar..mereka memberi nasihat kepada kita, tunjuk ajar, dorongan dan bantuan dari segala aspek untuk memastikan hari-hari kita kekal gembira dan ceria.. mereka banyak memberi segala-galanya untuk membahagiakan kita..untuk melihat kita sihat dan mampu tersenyum...biarpun mereka terpaksa menderita...sedarkah kita?? namun begitu, apa pula yang kita berikan untuk menghargai segala pengorbanan mereka yg tidak terkira ini?



tepuk dada tanya iman..... tidak dapat dinafikan, kita selalu melukakan hati mereka tanpa kita sedari.. kita menganggap mereka sebagai insan yang asing dalam hidup kita. tanpa di sedari, kita menyisihkan mereka..kenapa jadi begini? jiwa muda yang beremosi ini...tidak sanggup selalu di kongkong dan di manja berlebih-lebihan seperti anak kecil berumur sekolah rendah.. tahukah kita, betapa mereka bimbang akan kita..mereka amat kasihkan kita, menyayangi kita setulus hati. namun alangkah sedihnya..jika madu yang mereka selalu berikan, namun racun berbisa yang kita balas...wajarkah??



jangan biarkan masalah membelengu hidup kita, tetapi menjadikan suatu masalah sebagaai peluanag untuk membaiki diri. kata-kata ini cukup indah kan? cubalah kita fahami isi tersirat insan-insan yang sentiada menjadi tulang belakang kita. sama-samalah kita muhasabah diri..kita pun tersedar, sungguh bertuah diri ini, dipertemukan dan dikurniakan insan2 seperti ini..tak mungkin dapat ku lupakan .Ya Allah, ku mensyukuri apa kau berikan ini..alhamdulillah.
tidak akan mungkin tanpa keizinan dan percaturan Maha Hebatmu ini ku merasai semua ini...



ingat lah..satu hari nant mereka pasti akan pergi meninggalkan kita..sama ada untuk selama-lamanya atau mereka menjadikan kita sebagai orang yang kedua, ketiga disayangi... janganlah kita bersedih atas kehilangan ini..jangan lah diratapi pemergian mereka.. bertemu kerana Allah, berpisah jua keranaNya...semasa mereka sentiasa bersama kita, diri kita tidak pandai menghargai mereka, bila mereka pergi barulah terasa kehilangan mereka. mana mungkin dapat dicari kembali...kita mesti faham bila saat dia membina mahligai kebahagian kehidupannya, saat itu, kita harus redha dan merelakan pemergiannya...



Kita harus menerima, mereka juga berhak ada kehidupan sendiri, bukan meninggalkan kita selama-lamanya..Cuma perlu berkongsi kasih sayang tu..aduhai, sedihnya..
Tapi, kalau kita ikhlas menyayangi mereka...kita kena mendoakan kebahagiaan mereka....di dunia mahupun di akhirat..
Mungkin itu yang terbaik buat keduanya..Percayalah Allah itu lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita, dan pasti tentukan yang terbaik untuk hamba2Nya..



" tiada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah, dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, nescaya Allah akanmemberi petunjuk kepada hatinya ", at-taghabun, ayat 11...



terima lah ujian ini sebagai satu kifarah penghapus dosa...dan, teruskan lah hidup kita dengan warna-warni pelangi kebahagian....di kala sinar mentari pagi menyinari, bururng-burung bertebangan, ketahuilah bahawa...perjalanan hidup di dunia ini hanyalah sementara sahaja...akhirat kampung yang abadi...namun kita mestilah mencari cahaya kebahagiaan seperti hidup didunia ini untuk selama-lamanya..


insan terdekat adalah mak & ayah...kakak..abang..adik-adik..sahabat handai..dan yang sewaktu dengannya.

mereka sentiasa bersama dengan kita tidak kira kita dalam situasi macam mana sekalipun..memang kadang-kadang rase macam dikongkong pulak...hehe...

terima kasih yaAllah, terima kasih mak, terima kasih ayah, terima kasih kakak, terima kasih abang, terima kasih adik, terima kasih sahabat, terima kasih saudara mara seislamku....

yaAllah kau berikanlah kesempatan kepada ku dengan limpahan rezeki sehingga ku mampu membawa insan-insan yang ku sayang bersama-sama pergi menunaikan umrah dan haji...ku tahu yaAllah, ku tidak mampu untuk membalas jasa dan pengorbanan mereka..tapi kau berikanlah peluang untuk ini..amiin.











video

No comments:

Post a Comment

nothing can fly without airfoil...

but i try my best to do it




luahan.....dengarla muzik berbicara










Music





NASA's Shuttle/Rocket Missions Countdown